Ediții:


                2010 - Ediția a XXVI-a:

        A XXVI-a ediţie, 2010, a festivalului, amputată fiind de dispariţia preşedintelui, Baronul Alexandru Misiuga, a mai dat peste o nenorocire, este ediţia cea mai prost finanţată din câte am organizat. La nivelul municipiului Bistriţa, se schimbase administraţia, noul edil ales nu a mai dirijat fonduri către această manifestare, fiind obligaţi să-l amânăm din aprilie în octombrie, cu speranţa că în toamnă, pe lângă faptul că vom avea mere adevărate, naturale, pârguite, vom putea face rost de mai mulţi bani.

        Ei, n-a fost să fie aşa! Mere pârguite am avut, dar bani nu. Am fost nevoiţi să organizăm o ediţie de avarie, cu program susţinut într-o singură zi.

        Vineri 1 oct. 2010, orele 9.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Bistriţa, juriul format din Ştefan Popa Popa’s, Cornel Udrea, George Corbu, Răzvan Tenie-Brădean, Macedon Retegan, Virgil Raţiu, Ion Moise, Emil Teodorescu şi Al. Câţcăuan au stabilit premiile pentru cele trei secţiuni de concurs după cum urmează:

        La secţiunea de grafică satirică care a avut ca temă „Şah la Damă”, Marele premiu a fost atribuit graficianului bistriţean Lucian Dobârtă, Premiul I lui Octavian Bour din Cluj-Napoca, Premiul II lui Marian Avramescu din localitatea Sângeru, Prahova, Premiul al III-lea a fost acordat lui Paul Tiberiu Mănguţă din Târgovişte, iar lui Ioan Astaluş din Tg. Mureş i s-a atribuit o menţiune. Şi categoria elevi s-a bucurat de o prezenţă şi o participare masivă la această ediţie, juriul acordând trei premii după cum urmează: premiul I elevei Iulia Ioana Antonache, premiul II elevei Iulia Mihaela Ciobanu iar premiul III elevei Adela Neacşu, toate trei de la Liceul de Arte „Bălaşa Doamna” din Târgovişte.

        La secţiunea fotografie „Veşnicia la minut”, care a avut ca temă Hormon Blitz, participarea nu a fost la nivelul aşteptărilor, fapt pentru care s-a acordat un singur premiu, premiul III, artistului Emil Moritz din Cluj-Napoca.

        Secţiunea de creaţie literară s-a bucurat de o participare masivă, fapt demonstrat de numărul mare de premii acordat la cele două subsecţiuni.

        La subsecţiunea creaţie în manuscris premiul I i-a fost acordat lui Nicolae Bunduri din Braşov, premiul al II-lea lui Geo Olteanu din Ploieşti, iar premiul III lui Marian Grigore Dobreanu din Tg. Jiu. Menţiuni au obţinut: Ioan Filimon din Alba Iulia, Ştefan Al-Saşa din Câmpina, Mihai Moleşag din Tulcea şi Vasile Gădălin din Cluj-Napoca.

        Subsecţiunea de creaţie în volum publicat, de asemenea s-a bucurat de o participare numeroasă, acordându-se mai multe premii şi menţiuni după cum urmează: premiul I lui Nicolae Nicolae din Caransebeş, premiul al II-lea lui Mihai Sălcuţan din Buzău, iar al III-lea premiu lui Gheorghe Bîlici din Chişinău (Rep. Moldova).

        Menţiuni au obţinut: Ştefan Boboc şi Vasile Larco din Iaşi, Laurenţiu Ghiţă din Bucureşti şi Marian Popescu din Cluj-Napoca. Decernarea premiilor s-a realizat în după-masa aceleiaşi zi, la Casa Cărţii „N. Steinhardt” după care a avut loc vernisajul expoziţiei personale LUCIAN DOBÂRTĂ - LuciDO (necenzurat). În acelaşi cadru au fost lansate cărţile: Albumul Mărul de Aur - 25 de Alexandru Câţcăuan, apărută la Ed. Eikon şi Monografia Casa de Cultură a Sindicatelor - 40 de ani, de Augustin Pădurean şi Alexandru Câţcăuan. Au vorbit despre cele două apariţii: Cornel Udrea, Alexandru Uiuiu, Virgil Raţiu şi Ion Moise. Acest moment se încheie cu un recital de epigramă şi un microrecital susţinut de grupul satiric „Ridendo”, condus de Emil Teodorescu-Teo. Programul zilei se încheie la Galeriile Centrului pentru Cultură Bistriţa „ART GALERIA”, cu vernisajul celei de-a doua expoziţii personale a lui Lucian Dobârtă - LuciDO (Humor ART). Au opinat pe marginea expoziţiei: Cornel Udrea, Virgil Raţiu şi Mihai Ruşti. Cam aşa s-a încheiat cea de-a 26-a ediţie a festivalului.

        Presa locală a surprins şi-a consemnat cu mult realism lucrurile. Adevărul de seară consemna opinia lui Ştefan Popa Popa’S: „Anul acesta ne finanţăm din suc propriu. Nu ne-au ajutat nici autorităţile locale, dar nici sponsorii nu prea au dat bani... Am fost la un pas de a nu ţine această ediţie...” Mesagerul de Bistriţa-Năsăud, în numărul 4233 din 4 oct. 2010, sub semnătura lui Victor Ştir consemna pe prima pagină a cotidianului: Toamnă tristă, toamnă ca o babă, toamnă de criză austeră. Iată într-o astfel de atmosferă s-a desfăşurat cea de-a XXVI-a ediţie a festivalului „Mărul de Aur”. Casa de Cultură a Sindicatelor până la urmă nu a renunţat la organizarea/reorganizarea acestei ediţii, care ar fi trebuit să fie deschisă de 1 aprilie 2010. Momentul „oportun” a fost depistat... după 6 luni, 1 octombrie. Bine şi aşa!... Până la urmă, această ediţie de criză a supravieţuit numai cu speranţa pentru anul 2011. Aceeaşi publicaţie, în pagina 7 consemnează: „Lucian Dobârtă - revelaţia Mărului de Aur..., şi-a adjudecat Marele Premiu al acestei ediţii. Cele câteva zeci de lucrări aşezate pe simezele galeriei nu numai că au depăşit nivelul de exigenţă al juriului condus de Ştefan Popa Popa’s, dar au stârnit interesul celor prezenţi... Cornel Udrea confirmă clasa continentală a artistului şi crede că artistul trebuie promovat în continuare, fiind o valoare veritabilă a culturii de azi, altfel, destul de urgisită de vreme...

        Pentru artist premiul vine după o activitate susţinută în 25 de ani de căutări continue... Artist de ultimă generaţie, Lucian Dobârtă foloseşte calculatorul şi posibilităţile oferite pentru mixajele subtile, încântătoare, izvorând din inefabilul alchimic al sufletului creator.”

        Şi cotidianul Răsunetul însemnează în nr. 5521, din 5 oct. 2010, că: „Ediţia din acest an a fost una de criză..., dar care s-a bucurat de respectul artiştilor din ţară şi de cel al bistriţenilor”.



maruldeaur.assbn.ro ©Alexandru Câțcăuan; Grigore Cotul. Toate drepturile rezervate.